5 nemme tips til madpakken

Fantasien kan hurtig slippe op, når man står i køkkenet og skal finde på appetitvækkere til morgendagens madpakker.

Det er vigtigt, at dit barn får en sund og nærende madpakke med i børnehave eller skole. Det hjælper dit barn til at få en nemmere dag.

Med maven fuld af sund og ærlig mad, skal kroppen ikke bruge energi på at holde sig selv i gang, når der kommer benzin på motoren. Barnet får mere overskud – bliver ikke så træt – og kan bedre klare mere modstand.

Her får du kostvejleder, Mariannes Bruun Hansens, 5 gode tips til den velsmagende og sunde madpakke til både børn og voksne.

5 nemme tips til madpakken:

  1. Vælg nøglehulsmærket.
  2. Giv barnet gnavegrønt med, der er nemt at tage med i hånden udenfor (i frikvarteret)
  3. Ikke søde sager i madpakken (fx mælkesnitte, yoghurt eller små kiks). Dels på grund af sukkerindholdet – men også fedtindholdet.
  4. Vælg sunde mellemmåltider: Grønsager, frugt, grovbolle, pastasalat med mere.
  5. Tænk over hvordan du pakker maden ind. En makrelmad, som ikke er pakket ordentligt ind, gør madpakken knap så attraktiv.

Som forælder skal vi hjælpe vores børn bedst muligt gennem hverdagen – og når madpakken kan hjælpe barnet, hvorfor så ikke gøre det?

Del gerne vores artikel med familie og venner :-)